Hírek

„MINDENKIBEN VAN EGY OLYAN MESEMONDÓ, AKIT EDDIG NEM ISMERT”

2023. Április 02.

Előadássorozaton mutatkoztak be a Pompás Napok és Pompás Mesés Óvodák 2023. március 24-én a Debreceni Református Kollégium Dísztermében, ahol az óvodapedagógusok és érdeklődők arról hallhattak előadásokat, hogy miként segíti a Pompás Napok módszertana az élőszóban mesélést, hogyan lehet nyitottá tenni a gyerekeket a mesehallgatásra. 

De mi is pontosan a Pompás Napok? Minderről a program egyik alapítója, dr. Deák-Zsótér Boglárka mesemondó beszélt. 

Mint mondta, a Pompás Napok egy olyan módszertan, ami a népmese, a népi játékok és a néphagyomány elemeinek ötvözésével szeretné a hagyományos népi kultúra tudásanyagát átadni a gyermekek és felnőttek számára. 

A népmesei foglalkozásaik bázisát az élőszavas mesemondás jelenti, amelyet népi játékok, mondókák, népdalok, néptánc és tárgyalkotás bevonásával tesznek élménydússá a gyerekek számára. Létrejöttük óta ezidáig 25 ezer gyermekkel volt alkalmunk ilyen programokon részt venni és már a pedagógusok számára is elérhetővé tették a módszertanukat, 2018-ban ugyanis megkapták az Oktatási Hivatal akkreditációját. Mint mondta, jelenleg kilenc Pompás Óvoda és ugyanennyi nagykövetük van.

„A Pompás Napok módszertana arra világít rá, hogy mindenkiben van egy olyan mesemondó, akit eddig nem ismert” – fogalmazott.

Nagyon sok képzést működtetnek, ami abban segít, hogy a mesélő megtalálhassa a mesemondó énjét. Hiszen a gyerekek figyelmének felkeltéséhez és megtartásához nélkülözhetetlen az, hogy a mesemondó is magáévá tegye a történetet – ismertette dr. Deák-Zsótér Boglárka. 
A Pompás Napok Youtube-csatornáján több képzésük megtalálható, így, ha valakinek felkeltette az érdeklődését, bátran csemegézhet a tartalmaikból – hívta fel a figyelmet. 

Virányiné Trapp Krisztina, a Pompás Napok és Telepóczkiné Gyivicsán Viktória nagykövetek arról számoltak be, hogy ők maguk hogyan élték meg a képzéseket, mi az, amit kaptak a Pompás Napoktól és hogyan tudták beiktatni a módszertant az óvodák életébe. 
Mint mondták, a Pompás Napoktól egyrészt biztonságot és bátorítást kaptak, másrészt arra tanította meg őket, hogy nem lehet rosszul mesélni, hiszen a gyerekek minden újdonságra nyitottak. 

Azt javasolták, érdemes olyan mesével indítani, ami a mesélőhöz közel áll, amihez a leginkább tud kapcsolódni, hiszen ez jó élményekkel jár, és ezt a gyerekek is egyből megérzik. Innen lehet emelni a „tétet” interaktív mesemondással, meseösvénnyel és azzal, ha elérik, hogy a szülők is partnerek legyenek mindebben. 

A varázslat akkor történik meg, ha a gyerekek már maguktól kérik a mesét és a mesei tételmondatok a mindennapokban is megjelennek – hangsúlyozták. 

Török Georgina óvodapedagógus, a Pompás Napok nagykövete a mesetérképekről ejtett szót, számára ugyanis ez az eszköz adta a kezdőlökést ahhoz, hogy elkezdjen meséket mondani könyvek nélkül. 

Mint mondta a mesetérképek nemcsak kezdő és haladó mesélőknek segít, de használatukkal a gyerekekből is könnyen válhatnak mesélők. 

Stefanne Rokay Elvira, a Pompás Napok nagykövete online, a karantén idején találkozott a módszertannal, s azóta számtalan apró trükk, inspiráció került a tarsolyába ahhoz, hogy képes legyen megragadni a kicsiket az élőszavas mesemondásra. Hangsúlyozta, a kialakított rituálék nagyon fontosak, de sok esetben a szokatlan tér is kiválthat olyan figyelmet belőlük, amire eddig nem volt példa, ezért érdemes bátran kísérletezgetni. 

A minikonferencia résztvevői ígéretet tettek, hogy a közeljövőben több hasonló közös alkalmat szerveznek majd, ahol olyanokkal is megoszthatják majd tapasztalataikat, akik eddig nem találkoztak ennek a módszertannak a varázsával.  

Forrás: ttre.hu / Szilágyi Szilvia
Fotó: Kovács-Molnár Andrea